Objektif
Menjadi pembekal Korporat bagi aplikasi penyelesaian pencegahan dan
penyelenggaraan bas ekspres di Malaysia. Selain itu kami akan membekalkan
perisian ini kepada pelanggan kami iaitu rangkaian bas ekspres tempatan dan berdaftar
di seluruh Malaysia. Sebagai satu platform penyelesaian pencegahan dan amaran
awal tanpa sempadan dengan melangkah ke hadapan sebagai satu agensi yang
menyediakan perisian perkhidmatan yang efisen.
Pernyataan Masalah
Kemalangan
membabitkan bas ekspres bukan isu baru. Sejak kebelakangan ini, kes kemalangan
melibatkan bas ekspres semakin mendapat perhatian masyarakat. Terbaru,
kemalangan baru di Bentong membabitkan 3 nyawa berpunca daripada sebuah bas
ekspres 2 tingkat yang terbabas dan terbalik di kilometer 11 Jalan
Bentong-Raub. Dalam kes ini, pemandunya dikatakan positif dadah jenis morfin.
Jika benar dakwaan itu, bermakna syarikat pengusaha bas tidak peka akan
tanggungjawab mereka sebelum membenarkan seseorang pemandu itu berada di jalan
raya.
KETERANGAN
TEKNOLOGI
Nama Produk
Vehical Box Inspection
Rajah 1 :
Cadangan Fungsi
Rajah 2 :
Cadangan Rekabentuk
KETERANGAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN
Pada keseluruhan skop sistem ini merangkumi 7 modul :
- · Pendaftaran Modul Atas Talian (Online)
- • Pendaftaran Kenderaan
- • Log Masuk Pengguna
- · Modul Carian
- • Carian Kenderaan
- • Permohonan Penggunaan GPS
- · Modul Perkhidmatan Amaran Awal Kenderaan
- • Amaran Awal Keadaan Kenderaan
- • Amaran Awal Tahap Kesihatan Pemandu
- · Modul Sejarah Perkhidmatan
- • Pengguna
- • Pemandu
- · Modul Penyelenggaraan
- • Jadual Penyelenggaraan
- • Sejarah Penyelenggaraan
- · Modul Laporan Keseluruhan Perkhidmatan Kenderaan
- · Modul Analisa Kenderaan
PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN
Di antara perkhidmatan yang disediakan dan dibangunkan dengan teknologi ini
kepada rangkaian pengguna adalah seperti berikut:
- Daftar Info Kenderaan
- Carian Maklumat Kenderaan
- Pengurusan
Penyelenggaraan
- Pemeriksaan Awal
Kenderaan
- Sejarah Perkhidmatan
- Analisa dan Menjana
Laporan
Di antara perkhidmatan yang disediakan dan dibangunkan dengan teknologi ini
kepada Pemilik Kenderaan (Pelanggan/Pemandu) adalah seperti berikut:
- Daftar Atas Talian
Melalui Telefon
- Carian Pusat Perkhidmatan
dan Penyelenggaraan menggunakan Aplikasi GPS
- Merekod dan Menghantar
Maklumat Secara Masa Nyata
- Menerima Mesej Peringatan
(Keadaan Kenderaan dan Kesihatan Pemandu)
- Melihat Sejarah
Perkhidmatan dan Penyelenggaraan
KELEBIHAN PRODUK:
Teknologi ini mempunyai banyak kelebihan.
Antaranya ialah:
·
Pantas dan mudah dicapai untuk mendapatkan status pemantauan yang terkini dan
pelaporan melalui antara muka
·
Memaparkan apa-apa maklumat yang diperlukan secara masa nyata
·
Mempunyai antara muka yang interaktif untuk paparan yang lebih senang,
pemahaman dan perbandingan terus untuk setiap modul dengan data yang sedia ada
·
Dapat berhubung terus dengan pemandu walau dimana sahaja
·
Boleh menentukan tahap kesihatan pemandu dan keadaan kenderaan sebelum
memulakan perjalanan
KEUNIKAN PRODUK:
Aplikasi boleh dicapai secara dua hala atas talian. Berdasarkan kajian,
tiada produk perisian yang menggunakan teknologi ini wujud di dalam rangkaian
bas ekspress. Tawaran yang menarik dan istimewa iaitu 2 skim milikan kepada
pengguna. Terbahagi kepada 2 bahagian iaitu Web Application/Client Part dan
Controller Apps/Customer Part yang mana perisian ini mempunyai pelbagai fungsi dan unik.
PASARAN DAN
PERSAINGAN
MODEL PERNIAGAAN
CETUSAN IDEA DARIPADA PERMASALAHAN
Kemalangan
membabitkan bas ekspres bukan isu baru. Sejak kebelakangan ini, kes kemalangan
melibatkan bas ekspres semakin mendapat perhatian masyarakat. Terbaru,
kemalangan baru di Bentong membabitkan 3 nyawa berpunca daripada sebuah bas
ekspres 2 tingkat yang terbabas dan terbalik di kilometer 11 Jalan
Bentong-Raub. Dalam kes ini, pemandunya dikatakan positif dadah jenis morfin.
Jika benar dakwaan itu, bermakna syarikat pengusaha bas tidak peka akan
tanggungjawab mereka sebelum membenarkan seseorang pemandu itu berada di jalan
raya.
PELUANG PASARAN SEMASA
Berdasarkan
kajian dan analisa yang telah dijalankan tiada lagi sistem seperti ini yang
dibangunkan bersama dengan teknologi terkini. Kebanyakan maklumat yang
diperolehi oleh pengguna adalah 1 hala sahaja. Dengan sistem ini pengguna boleh
mendapatkan maklumat atau infomasi terkini secara 2 hala dengan cepat. Pembangunan
sistem berasaskan teknologi web kini semakin mendapat perhatian ramai. Dengan
adanya sistem ini sedikit sebanyak sebagai langkah awal dalam mengurangkan dan
mengelakkan terjadinya perkara yang tidak diingini.
STRATEGI PASARAN
Kami mensasarkan
kepada 2 kumpulan:
- · Rangkaian bas ekspres tempatan
- · Pusat Servis
Berdasarkan kajian, sistem ini boleh diperluaskan lagi. Dan dengan bantuan
pihak Kerajaan secara langsung akan bertanggungjawab dalam mengiklan dan
mempromosi produk ini dengan lebih luas.
STRATEGI JUALAN
Pihak kami menawarkan 2 jenis model
perniagaan seperti berikut:-
A. SKIM SEWA
Pelaburan Permulaan:
Sasaran pelaburan permulaan adalah pada
kadar sifar. Keperluan perkakasan server dan sistem akan disediakan dan
diurus-tadbir sepenuhnya oleh pihak kami (tidak termasuk kos akses internet).
Pengguna perlu membayar sebanyak RM100,00.00 yuran perkhidmatan bulanan kepada
kami yang merangkumi kos:
1. Yuran perkhidmatan bulanan
2. Kos penyelenggaraan perkakasan
Kos pemasangan (installation) akan
dikenakan sekali sahaja bergantung dengan pakej perisian.
Di dalam skim ini, pihak kami akan
bertanggungjawab ke atas perkara-perkara berikut:-
1. Pengurusan operasi sistem (aplikasi
sistem).
2. Bantuan khidmat teknikal melalui
Pusat Khidmat Pelanggan.
3. Latihan pengguna kepada
pengguna-pengguna sistem.
B. SKIM MILIKAN
Pelaburan Permulaan:
Sasaran pelaburan permulaan adalah pada
kadar yang sangat minima. Keperluan pelaburan permulaan hanyalah RM250,00.00 –
RM 450,000.00 melibatkan pembekalan perisian dan konfigurasi server sistem
sedia ada termasuk kos integrasi (tidak termasuk kos akses internet).
Di dalam skim ini, pihak kami akan
bertanggungjawab ke atas perkara-perkara berikut:-
1. Pengurusan operasi sistem (aplikasi
sistem).
2. Bantuan khidmat teknikal melalui
Pusat Khidmat Pelanggan.
3. Latihan pengguna kepada
pengguna-pengguna sistem.