Tuesday 6 May 2014

10 Barangan RnD








Product: Freshness Label
Description:         
Susu perlahan-lahan berubah dari putih ke oren kekuning-Melia apabila susu adalah cara daripada tarikh. anda lihat bahawa susu segar pembungkusan adalah putih tulen. Pembungkusan mula mengambil rupa kuning / oren di bahagian bawah kerana susu mula menghampiri tarikh mati susu.

Developer: Ko Yang





                

Product: Coca-Cola Perkongsian

Description:         

Coca Cola perkongsian boleh terdapat di Singapura pada masa ini dan menunggu pelancarannya pada kemunculan saiz yang standard 12oz tin Coca Cola, tetapi apabila kita ceraikan kepada separuh kepada dua tin 6oz individu, yang anda boleh berkongsi dengan rakan.

Manufacturer: Coca-Cola 












Product: Alat Bantu Mengajar untuk kanak kanak Dyslexia

Description:         

Produk inovasi yang pertama seumpamanya di Malaysia mempunyai pengisian pembelajaran (learning content) yang menggabungkan kaedah visual animasi, teks dan muzik audio untuk menarik minat kanak-kanak disleksia. Oleh kerana produk ini dihasilkan dalam bentuk aplikasi mudah alih, ianya boleh dipasang ke Personal Digital Assistant (PDA) atau Telefon Pintar (Smartphone), Portable Sony Play Station (PSP), dan juga komputer Tablet seperti iPad atau Samsung Galazy Tab serta kompter peribadi (PC). Pengguna hanya perlu membuka fail yang berkenaan dan terus menggunakannya. Justeru, produk ini amat sesuai untuk digunakan oleh sekolah-sekolah yang mempunyai kelas pemulihan khas ataupun ibu bapa yang mempunyai anak penghidap disleksia sebagai alat bantu pembelajaran yang interaktif dan mudah digunakan.

Developer: Fadilahwati, Ronaldi dan Fattawi (UITM)










Product: Kasut bertumit tinggi dan rendah

Description:         

Kasut ini mempunyai tumit yang boleh ditanggalkan dan mudah dipasang semula mengikut keselesaan pemiliknya. Kasut boleh dipasang tumit berketinggian daripada tiga inci dan ditukar kepada tumit serendah satu inci setengah. Ini kerana, hasil daripada kaji selidik yang dijalankan oleh Shaliza di tiga buah organisasi swasta, maklum balas yang diperoleh mendapati kebanyakan wanita yang bekerja mempunyai pelbagai kasut di pejabat untuk memenuhi keperluan yang berbeza. Sebagai contoh kasut tumit tinggi digunakan semasa mereka menghadiri mesyuarat atau pembentangan kertas kerja manakala kasut leper pula dipakai semasa melaksanakan kerja-kerja pejabat.

Kasut tumit yang telah dipasang platform untuk keselesaan dengan bentuk separuh bulatan di bahagian depan untuk memberi ruang yang cukup untuk jari kaki bergerak. Langkah ini membantu mengurangkan kadar keletihan pada kaki. Kasut ini menggunakan bahan Polyvinyl chloride (PVC), manakala busa dari Ethylene-vinyl acetate (EVA) digunakan sebagai pad kaki kerana bahan tersebut bersifat lembut, fleksibel dan mampu menyerap tekanan dari berat badan pengguna. Bahagian tumit kasut ini menggunakan sejenis penyambung yang bertindak untuk melekat dan menanggalkan tumit kasut dengan mudah. Penyambung tersebut mempunyai selak di keliling tumit untuk mengelakkan tumit yang dipasang tertanggal daripada kasut.

Developer: Penyelidik UiTM, Shaliza Shariff dari Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka










Product: Jubin Daripada Kulit Telur

Description:         

Penyelidik dari UiTM berjaya menghasilkan inovasi pembuatan jubin lantai daripada bahan buangan tertua di dunia iaitu kulit telur.Jubin yang telah siap dihasilkan dari kulit telur. Rassimi Abdul Ghani, bekas pelajar peringkat sarjana UiTM berkata, idea menghasilkan jubin dari kulit telur tercetus apabila melihat longgokan kulit telur yang dibuang. Beliau yang mengkhusus kepada pengajian polimer menyedari bahawa meskipun kulit telur rapuh dan mudah dipecahkan namun ia sangat kukuh dan kuat apabila bersaiz mikro. Justeru, beliau menggunakan bahan polimer khas yang diadun dengan serbuk kulit telur dan kemudian diproses untuk dijadikan jubin lantai. Proses penghasilan jubin ini sangat mudah dan ringkas.

Beberapa siri ujian telah dijalankan untuk mengenal pasti kualiti jubin ini. Hasilnya, mereka mendapati jubin istimewa ini mampu menahan kepanasan sehingga 750° Celsius dan menahan beban dan hentakan sehingga 500 kilogram. Jubin ini bukan sahaja sesuai digunakan di rumah malah di pejabat dan juga industri. Ini kerana jubin ini mempunyai ciri-ciri keselamatan seperti tidak mudah terbakar, mudah dibersihkan dan tahan calar.

Developer: Rassimi Abdul Ghani, bekas pelajar peringkat sarjana UiTM








Product: Orangin Citrus Squeezer

Description: Dengan gaya engkol tangan pemerah oren mudah untuk digunakan pada semua keadaan. Apa yang kita perlu lakukan adalah untuk membuka tudung, kemudian tolak pemerah dan masukkan engkol itu. Selepas itu, masukkan jus dihiris dan mula diperah untuk jus. Di samping itu, Pemerah ini mempunyai reka bentuk yang anggun dan garis bersih yang pasti akan melengkapkan semua peranti dapur yang sedia ada di rumah.

DeveloperJaren Goh




  

Product: Happy Eggs

Description:         

Happy Egg diperkenalkan pada kotak telur yang dibuat dari rumput kering dan telur yang mesra alam. Reka bentuk adalah ihsan Akademi Seni Halus dan direka oleh Maja Szczypek, reka bentuk ini telah dimasukkan ke dalam Make Me! Bertanding pada tahun 2013            

Developer: Maja Szczypek






Product: Kapak Vikupirves

DescriptionKapak Vipukirves Leveraxe bagaimanapun bertindak lebih seperti tuil. Pusat graviti beralih dari pusat talian dengan meletakkan baji mengimbangi pada pemegang. Apabila baji kapak menembusi kayu, baki tenaga kinetik menyediakan putaran di sekitar pusat graviti dan kapak bertindak lebih seperti tuil - seperti yang anda mungkin telah meneka dari nama. Satu mogok tunggal dikatakan cukup untuk membuka kayu sehingga 8cm, cukup mencukupi untuk terbelah.

Reka bentuk yang bermakna bahawa kuasa kurang diperlukan untuk melakukan jumlah yang sama berpisah. Tenaga kinetik digunakan dalam putaran itu akan sama ada dengan sia-sia dan dipindahkan kepada pengguna atau digunakan kurang cekap dalam lulus pada momentum langsung. Ini tenaga dibazirkan dalam paksi tradisional dikatakan menyebabkan kemudaratan melalui kejutan mendadak dan pesongan.

Developer: Heikki Kärnä










Product: Biogas Daripada Tahi Ayam

Description:

Universiti Teknologi Mara (UiTM) Cawangan Pahang, Bandar Tun Abdul Razak di sini mencipta sejarah apabila berjaya menghasilkan biogas berasaskan najis tahi ayam.

Projek kajian reban ayam dengan aplikasi sistem biogas itu dilakukan secara usahasama antara Teltracon Resources, SABAD Capital Sdn. Bhd. dan pasukan penyelidik UiTM Pahang.

Mereka berjaya membuktikan bahawa najis ayam boleh menjadi sumber bahan api dan gas yang boleh digunakan untuk memasak serta tenaga elektrik.

M: Teltracon Resources, SABAD Capital Sdn. Bhd. dan pasukan penyelidik UiTM Pahang.








Product: Thermodynamic Cooler preserves food by cooling effect of evaporation 

Description:

" Cooler Termodinamik " oleh Rochus Yakub adalah sistem penyejukan inovatif yang tidak memerlukan elektrik dan memelihara makanan dan buah-buahan dengan kesan penyejukan penyejatan air. Diperbuat daripada bio -plastik , tanah liat dan buih kaca, sistem penyejukan stackable juga boleh menggantikan pantri anda, peti sejuk kedua atau mangkuk buah-buahan maju. Terdiri daripada dua periuk , satu di dalam yang lain, sejuk yang penuh dengan kaca basah -buih yang menyejat untuk menyejukkan suhu dengan beberapa darjah , terima kasih kepada undang-undang termodinamik , untuk berehat periuk tanah liat dalaman ditutup dengan kain lembap. Kejatuhan pesat dalam suhu menyebabkan mikro-organisma dan makanan akan mudah rosak untuk tempoh yang lebih lama.

Pengguna dikehendaki mengisi semula sejuk dengan air selepas setiap dua hari untuk mengekalkan penyejukan dan dengan itu pemeliharaan atas , manakala penunjuk hijau menyimpan adalah berkenaan paras air atau lembapan dalaman. The Cooler termodinamik bukan sahaja mengurangkan penggunaan tenaga, tanpa menjejaskan keselesaan , tetapi juga membantu dalam mengekalkan alam sekitar.

Developer: Rochus Yakub