Monday 5 May 2014

Usahawan Berjaya Di Malaysia






Nama : Suhaimi Abas



Umur : 35 tahun

Jawatan : Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulai Otai Franchise Sdn Bhd

Asal : Pantai Remis, Perak

Isteri : Zuhasmira Zulkapli

Anak : Izzat Iskandar (5) dan Izham Iskandar (3)



Modal yang ada hanya RM100 ketika beliau mahu memulakan perniagaan menjual burger. Berbekalkan wang sebanyak itu, Suhaimi Abas yang ketika itu berusia 20 tahun membeli bahan mentah dan apabila hasil jualannya mendapat keuntungan, wang berkenaan digunakan semula sebagai pusingan modal.

Tanpa modal besar, Suhaimi bernasib baik kerana tempat beliau mengambil bekalan burger cuma 150 meter dari gerai tempatnya berniaga.

Ini memudah dan menjimatkan kerana anak muda itu cuma perlu berjalan kaki untuk mendapatkan bekalan selain lokasi jualan yang strategik.



Selepas menempuh dua kegagalan daripada perniagaan sebelumnya, Suhaimi mendapat semangat baru apabila perniagaan burger yang diusahakannya mendapat sambutan. Dalam sehari, Suhaimi mampu menjual 100 hingga 150 burger.

Suhaimi berhijrah mengikut bapa saudaranya ke Kuala Lumpur selepas tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan berniaga kacang rebus di Chow Kit.

Selepas itu beliau ingin berdikari dengan membuka gerai buah di pasar Chow Kit dengan rakan kongsi. Ia gagal disebabkan ketiadaan perjanjian, sistem dan kemahiran berniaga.

Tidak putus asa, Suhaimi kemudian membuka perniagaan menjual mainan kanak-kanak,juga diusahakan dengan rakan kongsi, tetapi turut menghadapi masalah sama menyebabkan ia ditutup.

"Tiga pengalaman berniaga iaitu membantu bapa saudara, jatuh bangun membuka gerai buah dan menjual mainan kanak-kanak mematangkan saya dalam perniagaan.

"Saya kemudian mengambil alih tapak perniagaan burger sepupu di simpang tiga Jalan Raja Bot, Chow Kit," katanya.

Untuk memulakan perniagaan burger, Suhaimi melakukan sendiri kerja kimpalan logam bagi mendirikan gerai. Kemahiran kerja kimpalan diperoleh daripada bapa saudaranya yang melakukan pelbagai pekerjaan kerana selain berniaga kacang rebus di Chow Kit, dia turut berniaga pasar malam, berniaga kain dan mengambil tempahan membina gerai.

Beliau yang kini Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Otai Francise Sdn Bhd berkata, ketika perniagaan mulai rancak, seorang rakan menawarkan menjual tapak gerai burger RM4,000. Suhaimi meminjam daripada bapanya untuk membeli tapak gerai burger ini, tetapi tiba-tiba rakan itu tidak jadi menjualnya.

Wang yang ada digunakan untuk membuka cawangan kedua di Taman Sri Gombak, Batu Caves. Gerai berkenaan mendapat sambutan menggalakkan dan pendapatannya di situ purata RM17,000 hingga RM18,000 sebulan.

Bagaimanapun, perniagaan di situ kini kurang mendapat sambutan berikutan pemindahan tapak tidak jauh dari situ. Walaupun jarak dipindahkan tidak begitu jauh, tindakan itu ternyata memberi kesan besar kepada perniagaan.

Apapun, kumpulan syarikat Otai kini mempunyai 17 gerai sendiri yang diuruskan di bawah Otai Utama Sdn Bhd manakala Otai Francise Sdn Bhd menguruskan francais perniagaan burger yang mempunyai kira-kira 150 cawangan.

"Apa yang diterapkan kepada usahawan ialah model daripada Otai Utama. Francais boleh mencecah sehingga 10 cawangan dalam tempoh dua tahun," katanya.

Suhaimi berkata, perniagaan francais burger ini mempunyai sistem dan melalui pembelajaran dan praktikal, francaisi tidak menempuh jalan susah untuk membangunkan perniagaan ini.

"Hasrat saya ialah membudayakan ilmu perniagaan bertaraf francais kepada francaisi supaya mereka boleh menguasai sistem itu dalam tempoh empat atau lima tahun akan datang. Sasaran saya ialah pada 2010, Otai mempunyai rangkaian restoran Otai," katanya.

Menurutnya, beliau menghadapi lima hingga enam kali jatuh dan bangun dalam perniagaan sepanjang 15 tahun membangunkan perniagaan.

Belaiu dianggap melakukan perkara di luar kemampuannya apabila menggajikan tiga pekerja mempunyai kelulusan ijazah dan diploma ketika cuma mempunyai empat gerai burger, sedangkan gaji mereka, termasuk caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), mencecah RM7,000 sebulan.

"Saya dikatakan gila dan bodoh apabila bayaran kepada pembekal 'sangkut' kerana dengan hanya berkelulusan SPM, saya berani menggajikan pekerja yang ada kelulusan lebih tinggi daripada saya.

"Lima belas tahun dulu, berniaga gerai burger dipandang rendah oleh orang Melayu, malah ada yang melabel sebagai tempat menjual dadah dan ganja, tempat lepak anak muda serta bohsia dan bohjan. Waktu itu, orang berniaga burger sebagai kerja sampingan saja," katanya.

Cemuhan orang sekeliling terhadapnya tidak sedikitpun melunturkan semangat Suhaimi meneruskan perniagaan. Disebabkan perniagaan burger dimonopoli pemuda Melayu, Suhaimi menyimpan tekad untuk menjadikan orang ramai lebih menghormati perniagaan ini melalui perniagaan sistematik.

"Saya percaya perniagaan ini boleh berkembang kerana burger dikenali di seluruh dunia dan dimakan tidak kira waktu. Sebab itu saya ambil peluang menjadikannya perniagaan francais," katanya.

Otai atau singkatan bagi Organisasi Tempat Ambil Ilmu adalah perniagaan francais burger pertama di Malaysia. Dalam tempoh setahun sembilan menjadi francaisor, Otai berjaya melahirkan hampir 80 francaisi dan 15 daripada mereka adalah siswazah.

"Kini ada lebih 400 permohonan masih diproses dalam tempoh lima bulan dan ini menunjukkan perniagaan francais mula diterima oleh orang Melayu," katanya.

Menurutnya, bagi mengukuhkan perniagaan itu Otai mensasarkan menjalankan usaha sama dengan kilang pembekal burger pada penghujung 2009.

Katanya, pada awal perniagaan, tiada kemudahan pinjaman untuk Bumiputera yang menjalankan perniagaan burger. Berikutan itu Suhaimi berusaha menjadi francaisor dan kini kemudahan untuk membuka francais perniagaan itu ditawarkan.

Katanya, pada 2007 Majlis Amanah Rakyat (Mara) mula memberi pinjaman RM100,000 untuk Otai mengembangkan perniagaan. Perniagaan ini mendapat pengiktirafan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD).

"Sebenarnya 15 tahun membangunkan perniagaan in adalah perjalanan yang sangat panjang dan memenatkan. Orang pelik bagaimana penjual burger boleh ada di tahap ini. Saya ingin menyedarkan orang Melayu mengenai benarnya pepatah 'di mana ada kemahuan, di situ ada jalan'.

"Ibarat menanam sebiji benih dalam tanah, kalau kita berani tanam hasrat dan cita-cita apa kita hendak jadi, melalui doa dan usaha, Insya-Allah, kita akan mencapainya. Kalau Otai boleh berjaya dengna burger, tidak mustahil usahawan lain tidak boleh bangun seperti kami.

"Ketika usia 19 tahun saya bertanya diri sendiri mengapa orang Melayu gagal dalam perniagaan, tetapi pada usia 27 tahun baru saya temui jawapannya. Kita kena ada ilmu, kena belajar dan ada sifu, baru boleh berniaga," katanya.

Anak sulung 10 beradik itu berkata, sewaktu kecil bapanya, Abas Bakar, 63 sering berpesan kepadanya supaya menjaga adiknya dan sepupu.

"Bapa sering mengingatkan saya supaya bersedia, jika dia tak ada, saya boleh mengambil alih tanggungjawab membesarkan adik. Dia garang dan tegas. Jika kami melakukan kesalahan, dia belasah menggunakan tali pinggang dan ada adik yang curi duit waktu kecil, diikat pada pokok dan letak kerengga pada badannya sebagai hukuman," katanya.

Suhaimi berkata, beliau berterima kasih kerana didikan ibu bapanya menjadikan beliau kuat semangat menghadapi cabaran dalam perniagaan.

"Saya hidup semata-mata mahu membahagiakan hati ibu bapa saya. Itulah syurga manusia," katanya.

Ibunya, Hamidah Said 53, meninggal dunia pada 12 Oktober lalu selepas tiga minggu menghidap angin ahmar.









Nama : Syed Osman bin Syed Rashtan (Sidi Oraza)
Umur : 46 Tahun
Asal : Ayer Itam, Penang, Malaysia
Jawatan : Pengerusi Eksekutif Diversatech (M) Sdn Bhd 

Berbekalkan modal RM6,000 pemberian ibunya, Allahyarhamah Syarifah Zarojarn Syed Azgkhar hasil penjualan rumah mereka, bekas pengarah dan pelakon terkenal sekitar 1990-an, Sidi Oraza memulakan perniagaan mengeluarkan dan memasarkan baja kimia dan organik.
Perniagaan yang dimulakan Sidi atau nama sebenarnya, Syed Osman Syed Rastan, 46, menerusi syarikat yang ditubuhkannya sejak 13 tahun lalu, iaitu Diversatech (M) Sdn Bhd, terus berkembang dengan pasaran bukan saja di Malaysia malah luar negara seperti Indonesia dan di Asia Barat. Dorongan abangnya, Prof Madya Dr Syed Omar yang juga pakar dalam bidang pertanian membuka laluan untuk menceburi bidang pengilangan dan pemasaran baja.

Beliau mengakui terpaksa melalui pelbagai ranjau sebelum mengecapi apa yang ada sekarang, terutama ketika kegawatan ekonomi sekitar pertengahan 1990-an. Bagaimanapun, berpegang kepada prinsip 'usaha adalah tangga kejayaan' dan sentiasa ingat kepada Allah membolehkan beliau mengharungi semua ranjau itu.
Bermula dengan satu produk baja dedaun dikenali sebagai Vita Grow Plus, kini Diversatech yang mempunyai kilang untuk memproses dan mengeluarkan baja di Semenyih sudah mengeluar dan memasarkan enam produk.Malah, syarikat itu turut menubuhkan tiga anak syarikat pemasaran iaitu Peladang Tech (M) Sdn Bhd, Perintis Pelangi dan SPPM Diversa Sdn Bhd.

Produk keluaran syarikat beliau turut memenangi beberapa anugerah di peringkat kebangsaan dan antarabangsa antaranya Anugerah Reka Cipta dan Inovasi anjuran Kementerian Sains Teknologi dan Alam Sekitar bagi produk Vita Grow pada 2001, Anugerah Reka Cipta dan Inovasi UPM serta Anugerah Reka Cipta dan Inovasi Antarabangsa Geneva bagi produk Zappa pada 2002.